ثبت برند | ثبت لوگو | ثبت علامت تجاری

ثبت برند

ما سعی کرده ایم تا تمامی مطالب و آموزش ها در خصوص ثبت برند و ثبت لوگو را با زبانی ساده و کامل بیان کنیم.

 علامت تجاری یا برند چیست؟

علامت تجاری یک نشان است که توسط آن می توانید توسط آن خدمات یا کالاهای خود را از خدمات و کالاهای سایرین متمایز کنید.

طبق ماده ۳۰ قانون علامت مفاهیم ذیل قابل برداشت هستند:

علامت: هر نشان قابل رویتی که متمایز کننده کالا یا خدمات شما از دیگران(حقیقی/حقوقی) باشد.

علامت جمعی: هر نشان قابل رویت که تحت عنوان “علامت جمعی” در اظهارنامه ثبت معرفی می شود و بتواند مبدا یا هر ویژگی دیگری مثل کیفیت کالا یا خدماتی که توسط افراد حقیقی/حقوقی را از دیگران متمایز کند.

نام تجاری: اسمی (یا عنوانی) که معرف شخص حقیقی/حقوقی باشد.

ثبت برند چه سودی دارد؟

  • ضامن تشخیص محصولات ما از دیگران توسط مشتریان
  • ابزار مناسبی برای بزاریابی و ایجادکننده وجهه و شهرت شرکت ها
  • با اجازه استفاده توسط شخص ثالث و کسب درآمد از حق امتیازها
  • هنگام عقد قرارداد نمایندگی ضروری می باشد.
  • به خودی خود دارای ارزش و قیمت می باشد.
  • مفید هنگام دریافت وام
  • در صورت ارائه خدمات مناسب که منجر به جلب اعتماد مشتریان و ماندگاری برند در ذهن
  • عاملی برای تشویق شرکت ها برای بهبود و یا حفظ کیفیت محصولات و خدمات

اگر برند خود را ثبت نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟

نکته ای بسیار مهم، علاوه بر ایجاد تمییز بین محصولات ما و رقبا، این است که طبق قانون ثبت علائم تجاری، به موجب ثبت برند آن شرکت یا شخص حق انحصاری آن برند را کسب می کند، که در این صورت می توان از عرضه کالاهای مشابه که به عمد و یا به صورت سهوی شبیه علامت تجاری شما باشند، جلوگیری کنید.

در صورت عدم ثبت برند ، سرمایه گذاری انجام شده برای بازاریابی در یک محصول به هدر رفته و ممکن است در صورت استفاده از برند شما توسط رقیبان، مشتریان شما به تصور خرید از شما، از شرکت رقیب خرید کنند، که در اکثر مواقع مشاهده شده که برای فروش موقت و درآمد بالاتر، محصولاتی بدون کیفیت را راهی بازار کرده اند که در نهایت منجر به آسیب به وجهه و شهرت شما خواهد شد.

با توجه به این توضیحات، ثبت برند اولین قدم پس از تولید و ارائه محصولات می باشد که مشتریان پایدار خود را ایجاد کنید.

برند، فقط یک نام نیست!

با ثبت برند و داشتن علامت تجاری، می توان با استفاده از بازی های بازاریابی، فروش محصولات خود را چندین برابر کرد (مشابه آنچه شرکت میهن با ثبت چندین برند انجام داد تا انتخاب مشتریان را بین دو برندی قرار دهد که هر دو برند برای خودش بود).

همچنین اجازه استفاده از علامت تجاری به شرکت ثالث در صورت ثبت برند، راحت تر خواهد بود و داشتن برند می تواند پایه گذاری اعطای نمایندگی های فروش باشد. در نتیجه یک برند می تواند منبع درآمدی برای شرکت باشد. به علاوه، در صورت داشتن شهرت نام در بین مشتریان، می توان از برند خود برای دریافت وام وتسهیلات از موسسات مالی استفاده کرد.

 

زمان اعتبار ثبت برند، چندین ماه یا سال است؟

مدت اعتبار علامت ثبت شده ده سال می باشد که این مدت پس از پایان قابل تمدید می باشد. در صورت عدم تمدید در زمان مقرر، یک بازه زمانی ۶ ماهه برای تمدید داده می شود که می توان برند خود را با پرداخت جریمه تمدید کرد.

چه لوگو و علامتهایی را می توان ثبت کرد؟

کلمه، حرف، حروف، عدد، شکل، عکس، رنگ، ترسیمات، تصویر، برچسب یا ترکیبی از این ها که برای تشخیص کالا به کار رود.

بعضی از کشورها اجازه محدودیت هایی از قبیل قابل رویت بودن را برای علائم گذاشته اند، اما در بعضی از کشور ها علامی سه بعدی، نشان های قابل شنیدن(صداها)، نشان ها قابل بوییدن(بوها)، شعارهای تبلیغاتی و رنگ ها را نیز مجاز می دانند.

 

چه علائمی را نمی توان ثبت کرد؟

واژه هایی که در آن محصول به صورت عام شناخته شود، مانند صندلی برای فروشگاه چوب.

واژه های که در آن شغل خاص، توصیف کننده هستند، مانند شیرین برای کارخانه شکلات و یا سریع، بهترین، کلاسیک، نوآورانه.

علائمی که برای خریداران ذهنیت گمراه کننده به وجود آورد، مانند علامت گاو برای عرضه مارگارین به بازار. همچنین در مورد مبدا تجاری کالا یا خصوصیات آن گمراه کند.

علامت هایی که در راستای موازین اخلاقی و هنجارهای اخلاقی جامعه نباشد. همچنین خلاف موازین شرعی و اخلاق حسنه باشد.

علائم رسمی دولتی، پرچم و نشان کشورها و سازمان های بین المللی، نشان های سلطنتی.

واژه یا علامتی که نتواند خدمات و یا کالا را از خدمات یا کالاهای دیگر شرکت ها جدا کند.

علامتی یا واژه ای که ترجمه یا به طرز گمراه کننده ای شبیه و یا عین یک کالا یا خدمات دیگر در کشور باشد.

 

برای ثبت علامت تجاری، به کدام آدرس باید مراجعه کنم؟

ثبت علامت تجاری تنها از طریق آدرس زیر و به صورت اینترنتی می باشد:

http://ip.ssaa.ir/BSigns/Steps.aspx

بدین طریق می توانید اظهارنامه خود را تسلیم اداره علامت نمایید.

 

برای ثبت برند چه مدارکی نیاز است؟

  1. مدارک هویتی شامل موارد زیر:
  • اشخاص حقیقی: کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، کپی کارت ملی و شناسنامه ی صاحبان امضا
  • مدارک نماینده قانونی (وکیل)
  1. نمونه های گرافیکی (کپی یا تصویر) از علامت در خواستی در ابعاد ۱۰ * ۱۰ سانت به تعداد ۱۰ عدد
  2. اگر علامت ارائه شده سه بعدی باشد باید نمونه های تصویر دو بعدی از ۶ زاویه متفاوت که در مجموع یک نمونه واحد را ایجاد کند، تهیه شود.
  3. مدرک برای اثبات فعالیت در زمینه گفته شد.
  4. در صورت استفاده از مزایای حق تقدم(حداکثر ۶ ماه) باید مدراک آن را همزمان با اظهارنامه یا نهایتاً ۱۵ روز بعد از آن تسلیم نماید.
  5. گرفتن تاییدیه از مقام صلاحیت دار و قبول شرایط استفاده از علامت جمعی
  6. ارائه رسید پرداخت مربوط به هزینه های قانونی شامل هزینه اظهارنامه (اشخاص حقیقی ۲۰ هزارتومان، اشخاص حقوقی ۴۰هزار تومان) و معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر اساس فرانک سوئیس به شماره حساب ارزی ۲۱۰۳۳۱۰۰۰۰۰۴۲۱۰۳۳ نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی.

 

سوالات متداول:

  1. آیا ثبت برند با یک کلمه ای که نقش آن در جمله صفت است، ممکن نیست؟

جواب: به تنهایی نمی توان از کلمات وصف کننده استفاده کرد، مگر آنکه بخشی از یک برند باشد. در این صورت در خصوص آن بخش خاص که صفت پرکابرد می باشد، حق انحصاری نخواهد داشت.

  1. چه مدارکی را باید برای اثبات فعالیت شرکت در رشته خود ارائه کرد؟

مواردی از قبیل جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت یا پروانه کسب و غیره را می توان ارائه نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *